Om

Jag är en kvinna, snart 50 ;) som försöker hitta balansen i livet och sätta rimliga mål, som i mina ögon borde gå, men i andras ögon är helt absurda. Jag älskar livet med min sambo, och mina döttrar som alla har löpningen i sina liv i olika omfattningar.
 
Bloggen handlar om hur jag tar till alla hjälpmedel som finns för att jobba med mig själv för att hitta balansen som gör att jag kan springa ultra.
 
Följ med på mitt äventyr så märker ni att det går bara man vill.

Presentation

Senaste inlägg

Visar inlägg från december 2018

Tillbaka till bloggens startsida

2019


Som vanligt är det härligt att planera det året som ligger framför mig. Denna gång var löparåret 2019 nästan redan färdigplanerat i oktober, Bara sådär... :-[  Det positiva för mig är att det första kvartalet enbart ska gå till familjen. Min äldsta dotter tar sin förskolelärarexamen, hon fyller 25 och jag fyller 50. Jag har sagt nej till resor och lopp utomlands på grund av dessa tillställningar. Det känns så bra. Oavsett hur fantastiskt det är med våra löparresor så har jag emellanåt svårt att leva i nuet och då blir jag stressad av en fullbokad kalender. NU är valet gjort att fokusera på examen och födelsedagar och träningen här hemma. Det känns toppen. 

När det gäller löpningen och mina mål där så är ju mitt nya träningskort lösningen på att jag äntligen ska få till styrketräningen. Jag behöver bara ta mig dit,  så enkelt så eftersom jag bor 500 meter därifrån  (y)  Det viktigaste i löpningen är ändå insikten som Johanna Gren hjälpt mig att få: Man kan inte både jaga km OCH tid. Därför väljer jag att jaga km fram till Budapest Maraton. Det går inte att tro att det blir personbästa på varje lopp samtidigt som jag springer mycket och många km. Loppet i England Race To The Stones står för distansrekord 100km och Budapest Maraton nytt PB. Resten är träning och njutning som bara löpningen kan göra. Där är mål under vissa lopp som  nya PB som ni säkert läser nedan, men drömma får jag  @-}-- 


2019 års planering

Söderåsens halvmara 23/3 Detta blir nog årets första lopp. Ett lopp med klubben som jag sprungit en gång innan och sambon fyra. Nästa år ska jag inte vara bekväm och stanna i soffan. (OM det inte ösregnar vill säga)

Vårruset I Malmö med Stortösen, och jag hoppas att jag kan få henne att springa på nytt PB för hennes del. Jag vet att det är möjligt, då hon har sprungit mycket intervaller och hennes kropp är starkare än den varit under tidigare Vårrus.

Löparkalaset 6 timmars i Trelleborg och målet är mer än 46 km och nytt PB. Detta lopp har jag gett min systerson som julklapp. Han ska springa en timme och jag springer tillsammans med honom den timmen om han önskar det. Han tyckte att mina 12 timmar i Växjö verkade tradiga, så jag kände att jag måste visa honom hur roligt och socialt det är att springa runt runt runt.  ;-) 

Stadsloppet i Kristianstad 5 km, Nytt PB är målet 25,49 har jag sprungit 2016, nu vill jag kapa några sekunder där. Här kommer motiveringen att ge intervallerna en del i mitt liv. Inga intervaller, inget PB, det är jag väl medveten om. 

Maraton på Bornholm 1/6,  2 maraton. Start nummer 2 efter 8 timmar. Mitt första dubbelmaraton. Kärleken ska springa tre maraton, men jag nöjer mig med två. :-D En Weekend på Bornholm känns helt ok efter att allt firande är över för mig och min dotter. <3 

BUS Backyard Ultra Sydkusten. Anmälan öppnar i januari och jag får verkligen hoppas att vi får plats på loppet då detta ska bli sista långpasset innan England. Målet är att få så många timmar så jag får ihop ultra och då blir det sju timmar 46,9km.

Race To The Stones 100km med övernattning, stannar i England i en vecka. Detta lopp kommer att bli distansrekord för mig. Detta är årets absolut favorit och till detta lopp som jag längtar allra mest. Det behöver inte bli lika varmt som RTTK 2018 och det behöver inte regna, haha, så vi får se hur magiskt detta blir när vi kommer dit. 

Helsingborg maraton 31/8 Farthållare 5 timmars. Detta år ska jag och sambon kommunicera mera under loppet och jag ska se till att ha fler långpass i kroppen, så behöver jag inte oroa mig över det uppdraget. 

Budapest maraton 29/10 Årets stora mål. All träning och fokus är för att för sjätte försöket följa 4.45 ballongerna in i mål=nytt pb då såklart. De två förra pb på maran är gjord i Budapest så jag fortsätter där det har fungerat tidigare. 

Kullamannen 4/11 44km Årets utmaning dels för att det är så backigt och dels för att jag ska genomföra den ensam utan sambon. Han väljer 88km denna dag. jag ska ta mig två varv på Dödens zon och han fyra. 

PRT-Personliga Rekordens Tävling 12 timmars i Växjö, här får hela 2019 visa sig att det som jag vill inför 2019 att det verkligen blir så. Lättare löpsteg, starkare kropp och allt detta ger mig fler km på 12 timmar :) 

Plus några maror i Danmark som träning. Vi har, 2018, varit i Danmark två gånger och sprungit tillsammans med Johanna Gren, samt de andra och vi kommer definitivt att åka dit igen för att springa maraton, få träning och km i benen. 

Eftersom vi båda två ska springa Kullamannen och vi bor en timme från Kullaberg, kommer det att bli mycket träning där 2019. Då vi har haft det gott i soffan så har vi båda två fått några tråkiga kg att asa runt på i löparspåren, de ska vi jobba på att få bort, så kroppen inte behöver ta skada pga för många kg. Bra val när det gäller maten kommer att vara nummer ETT för mig, för det vet jag att jag mår bäst av. Min kropp mår bäst och då blir träning och definitivt löpningen bättre. Jag har under de senaste 13 åren lärt mig hur min kropp reagerar på för mycket socker, gluten och/eller för mycket kolhydrater OCH jag kan konstatera att den mår bäst UTAN de som jag nyss nämnde. 

Jag ser otroligt mycket fram emot 2019 både när det gäller alla lopp och allt fint som jag ska göra tillsammans med min familj. Även om jag är inne i loppvila nu så ska jag försöka blogga om hur det går med träning, de tunga kg som jag har asat runt på och hur löpningen blir bättre och bättre.


See You

 


Cattis

Summering av 2018

Fram till och med 2017 hade jag sprungit 11 maraton/ultralopp, så jag hade en liten plan att springa 11 i år, men eftersom jag numera står på 10 maror och 10 ultralopp, så känns loppen i år helt ok .5 maraton och 4 ultror blev det i år. Jag avstod Markusloppet 50 km i oktober då jag var trött på att känna mig långsam. Jag sprang en halvmara istället för en helmara i Danmark i oktober för att jag ville ha ett lopp med positiva känslor med mig hem <3 

Årets lopp

Gdansk maraton-april, Tungt lopp och tråkig bana tyckte jag under hela loppet. Ett toabesök vid 29 km. Jag sprang i PBtempo till 36 km , då fick jag kramp i magen och  sambon rekomenderade mig att gå lite. Redan dagen efter loppet kände jag att jag att jag vill springa detta lopp igen jag vill springa detta lopp igen  :-D 


Löparkalaset i Trelleborg Nytt PB på 6 timmars. Ett alldeles fantastiskt lopp där jag spenderade cirka 30 minuter på toaletten, men ändå lyckades få till ett nytt PB på 6 timmars lopp .

Vårruset Lugnt lopp tillsammans med Stortösen då detta är vårt lopp tillsammans. Tredje året i rad som vi springer Vårruset tillsammans i dotterns tempo. Det första året sprang vi i Malmö och de två senaste i Helsingborg, men nu vill Stortösen tillbaka till Malmö för att hon tycker att det är backigt i Helsingborg ;-) . Vi får se hur banan känns i Malmö i 2 maj. 


Blekinge River trail i maj 22 km längs Mörrums ån. Ett fantastiskt vackert lopp, men det gick inte så snabbt som jag önskade, som vanligt. :-D 

RTTK- Race To The King 88km i England med Målgång vid Katedralen i Winchester. Övernattning i Basecamp och absolut det bästa som jag har gjort rent löpmässigt. Jag hade inte en enda svacka mer än några tunga tankar de sista tre timmarna av loppet när jag tyckte att jag var så långsam och min yngsta dotter väntade vid mål. Ett oerhört varmt lopp som krävde 14 liter vätska under våra 15 timmar som loppet tog. 

BUS Backyard Ultra i Trelleborg, två veckor efter långloppet i England gjorde att kroppen inte var redo för BUS. Varje timme var tung, men jag kämpade på så jag fick min ultra. Kärlekens kropp var ännu tröttare så han fick ihop 27km, sen vilade han. 


Mara i augusti i DK- Kanonkugle Otroligt varmt lopp, men vi kämpade och genomförde det


Helsingborg maraton, farthållare men jag tappade Anders, så jag kom i mål 5,07 istället för 5. Arg besviken och frustrerad, Värsta loppet rent känslomässigt som jag har sprungit. 



Budapest maraton- Redo att ge upp efter 14 km, visste inte om jag skulle kunna genomföra det, släppte Kärleken för första gången under våra lopp tillsammans. MEN jag ville så gärna ha den stora fina medaljen, så jag kämpade mig i mål, enligt samma plan som jag hade i Helsingborg 2017- att INTE släppa förbi de sista farthållarna. 

KanonkugleMara i DK i oktober månad blev en halvmara- Jag ville ha positiva känslor med mig hem och valde därför att springa en halvmara istället för en hel. Jag var oerhört nöjd efter detta lopp. 


Pop upmaraton i Helsngborg där vi hyllade Johanna Greens #100 maraton i år. Bästa loppet rent känslomässigt. Första maran ever utan en enda svacka. Lugnt lugnt tuffade jag och sambon på tillsammans och jag längtar efter att detta lopp kommer igen i Helsingborg. 


  

Efter loppet i Helsingborg tappade jag löpningen lite, jag sprang inte så ofta, länge och långt som jag hade behövt inför årets sista lopp. Så är det att vara en bekväm långdistanslöpare.  :-\ 

 


Personliga Rekordens Tävling Årets sista lopp i Växjö. Planen var en och resultatet blev ett annat, Men jag tar med mig att vi stannade kvar alla 12 timmarna, jag fullföljde loppet enligt planen. Vi stannade kvar alla 12 timarna enbart för att vi åkte tillsammans med Johanna Green, för min sambo nöjde sig med 6 timmars löpning och hade vi inte haft Johanna med oss, hade jag nog gått av tidigare. SÅ Stort TACK Johanna  <3  Jag satt i min stol, några gånger, jag vilade på yogamattan en timme, men jag gick hela tiden tillbaka till loppet OCH sprang de sista 6 minuterna "rätt" fort. Nytt PB med 10,43 km.   =-O 


Jag har, som jag skrev, efter 2018 sprungit 10 maror och 10 ultralopp. Då jag har sprungit 5 maror och 4 ultror i år, så känns det som ett rekordår. Trots att det startade med min krachade mage som höll på in i mars. Jag kom inte igång med min styrketräning som målet var. Därför har jag köpt ett gymkort på det nyöppnade Hälsoprofilen här i Perstorp, där det finns gruppträning att gå på. Det vet jag att det fungerar för mig. Många pass på förmiddagarna och mitt på dagen, så det känns gott att veta. Jag har varit där några gånger redan, så jag ska bara låta kroppen vila lite till sen ska jag komma igång. Eftersom det har smugit sig på några för många kg som är otroligt tunga att asa runt på under långloppen så är det mycket viktigt att komma igång på riktigt, en gång för alla. 

De flesta lopp har faktiskt varit rätt tunga i år. Det bästa rent känslomässigt var maran i 4/11 i Helsingborg. Där konstaterade jag att energin blev rätt. I mars hittade jag en näringsterapeut som fann vad som min kropp behöver rent näringsmässigt med vitaminer och mineraler. Jag har känt en oerhörd skillnad i kroppen sedan jag började gå till henne. Hon är värd varenda krona som läggs till min kropp så att den ska må bra och hålla för detta löparliv.

Att ha hittat en man som delar löpningen med mig är magiskt. Jag hade absolut inte fått uppleva det jag upplever med en ickelöpande man. Jag hade säkert upplevt en massa annat. Men vårt liv är magiskt. Vi firade fem år 22/12. Fem fantastiska år tillsammans med denna underbara man.  (^)  <3  @-}-- 

När jag nu har skrivit om alla årets lopp så det jag får till mig är KAMP. De flesta loppen har varit en kamp. Jag har kämpat så under de flesta lopp, men jag har fortsatt för att jag vet ju vad det är som fattas. 

2018 har varit det bästa året på det privata planet, men det är en så oerhört lång historia som inte har med löpning att göra, så den passar inte här. Men jag kan skriva att jag är äntligen HEL igen <3  @-}-- 

Jag avslutar året med magsjuka men det känns som det var ett 24timmars virus, då jag mår toppen idag igen. Så idag blir det en promenad i skogen och i morgon springer jag igen. Enligt mitt schema är jag ledig resten av året, men eftersom jag jobbar på ett LSSboende så kan sjukdomarna komma och då ställer jag upp  (y) 

Snart kommer ett inlägg om 2019års lopp


See you

Cattis

Årets sista lopp

Ja, då var loppen över för 2018. Det känns både gott med vila och lite saknad över känslan inför loppen. Det blev PB i både tid och distans, även om antal km blev färre än vad jag planerat/önskat, MEN jag vägrar bli besviken över denna prestation. Att genomföra ett 12timmars lopp under nattens timmar kräver mycket mer än vad man tror. Att starta vid det klockslaget då jag i vanliga fall ligger gott på soffan och myser är ju helt befängt att bara fundera på att göra. Men jag anmälde oss till detta lopp och det tog inte många timmar efter loppet då tankarna på nästa års 12timmars lopp lockade. hahaha. 

Vi åkte upp i god tid efter att ha hämtat Johanna Gren vid tåget 14. Vi åt på Mc Donalds innan vi körde till arenan. Där var redan 24timmarslöparna igång och vi hejade på dem som vi kände. Tre fotrallyvänner sprang, så de hejade vi extra mycket på. Vi packade upp våra stolar, våra depåer med energi togs fram och sen laddade vi inför starten.

 Rätt kläder togs på och sen lite vila innan starten klockan 19. 

Laddade gick vi mot starten 18.45 och när starten gick 19 valde jag att springa med Kärleken i drygt en timme. Vi kom 21 varv första timmen. Varje varv var 373 meter. Sen släppte jag honom och sprang på i mitt eget tempo. Jag bytte musik till ljudbok och sedan sprang jag på i cirka två timmar till. Sedan började det vara segt. Jag åt och drack regelbundet både från min egen depå och loppets. Jag fick inga negativa tankar, men det gick långsamt. När det hade gått långsamt i cirka tre timmar insåg jag att mitt första mål inte skulle hålla. Jag blev inte alls besviken, jag bara kopplade om att nu är det PB som gäller, det spelar ingen roll hur många, bara det blir fler än 53km.

 


Innan loppet bestämde jag och Johanna att vi skulle ha dejt vid bjällran klockan 4 då vi båda fick PB i tid. Tyvärr gick det så långsamt för mig så jag hade inte ens fått ihop de 53 km vid 4 på morgonen som jag hade förra årets 12timmars lopp. Jag brydde inte mig, det var härligt att dubbelringa och highfiva med Johanna klockan 4 på morgonen. Jag gick/sprang vidare så jag fick mina 53 och sen ringde jag i bjällran igen. Nu var jag sådär trött så jag ville sova. Jag gick några varv till och sedan bestämde jag mig att göra Kärleken sällskap vid vår depå. Hans kropp och pannben var nöjda efter att ha sprungit ultra, 43km. 


Planen var att vila en timme, sova en timme, men det gick inte att komma till ro, så jag gick upp på banan igen. De sista varven gick jag och Johanna tillsammans. Johanna konstaterade att INGEN absolut INGEN var lycklig inne på banan. Hon var något låg på energi. Det var nog många som var det vid denna tidpunkt. Det tar på krafterna att springa så många timmar på detta underlag som inte är det underlaget som vi är vana vid. 

När klockan visade sig ha 6 minuter kvar av loppet såg jag att jag kunde komma över 60km om jag sprang de sista varven. Johanna ville inte det, men jag sprang iväg. Efter ett varv så insåg jag att jag behövde några meter till för att komma över 60km, men jag tyckte att det var kul om jag kunde komma över mätstationen en gång till. INNAN jag sprang ut på sista varvet ringde jag rejält i bjällran igen. Så kul, så duktig, så stolt över hur jag disponerat detta lopp från start till mål ALLA 12 timmarna. Med 13 sekunder kvar av loppet hade jag 36 meter till mätstationen, jag sprang 38 meter de sista 13 sekunderna. Mina antal km blev 60,46. (y)  (y)  (y) 


Vi gick till depån och plockade ihop våra saker, jag orkade inte duscha på plats, och när Johanna insåg att hon behövde hämta en tagg för att duscha i en annan byggnad så struntade hon oxå i det. Vi gick och fick våra medaljer och sedan körde vi hem. Vår chaufför var utvilad efter att ha sovit gott under natten, så vi andra kunde snarka gott i våra säten. 

 Jag tar med mig från detta lopp att energin jag intog var bra och gav mig positiva tankar, inte någon hemsk dipp. Det som ska ingå i träningen inför nästa års långlopp är fler km i kroppen. Jag visste ju med mig innan detta lopp att jag hade tappat löpningen sedan Johanna grens maraton 100 4/11 i Helsingborg. Så, det positiva med energin tar jag med mig och sedan jobbar jag på fler långpass med fler km i kroppen. Så blir det nog dedär 80km nästa år  ;-)  <3 


Snart dax att summera årets alla lopp och sedan planera för nästa års lopp. Men kroppen får vila lite till innan träningen kommer igång igen. Jag är fortfarande rätt trött. 

See you


Cattis 

Mot årets sista lopp

Och årets enda 12timmars lopp. Mitt tredje 12timmars lopp och det är samma lopp som jag tidigare sprungit mina 12timmars lopp på,  PRT Personliga Rekordens Tävling i Växjö. 2014 sprang jag 42400meter och 2017 sprang jag 53002 meter. 2017 var jag igång 9 timmar och vi körde hem klockan 2 på natten. I år är det planerat att vara igång ALLA 12 timmarna och eftersom vi åker tillsammans med Johanna Gren och vi alla tre ska springa 12timmars så kommer jag att låta pannbenet jobba för nytt PB i tid och distans.  (y) 

Jag har tappat löpningen lite efter maran i Helsingborg 4 november där vi hyllade Johanna Greens 100:e mara för i år, men jag vet att jag kan vara igång i 12 timmar efter mina fyra Fotrally. Att jag har tappat löpningen beror på två resor efter maran i Helsingborg. Jag har varit i Gdansk med Kärleken och i London med min syster. VI sprang i Gdansk men i London blev det 60000 istället. Jag låter de stegen komma in i träningen istället för att tro att jag är sämre än jag vill vara inför loppet på lördag. Springa kan jag och vara igång under nätterna kan jag, såååå, JAG ÄR REDO.

Jag går på yoga nu och lite promenader med dotterns hund samt pysslar inför julen hemma som gör att jag får en go känsla inombords. Så jag är så redo som jag kan vara inför lördagnattens lopp. Vi startar 19 och går i mål 07. Så 12 timmar som mina tidigare Fotrally. Skillnaden är att jag kan vila när jag vill, sitta på toaletten när jag vill (OCH hur länge jag vill) och äta när jag vill. Jag kommer garanterat att vara igång i 12 timmar OCH fixa nytt PB, det vet jag. 

MÅLET

Är 80km och jag har en plan inför det som jag har skrivit ner. 

Mara

Halvmara

10km

5km

Runstreak- 2 km

Min sambos plan är två maraton 42,2km x 2. Min plan blir då att springa tillsammans med honom så länge som det går. Han är en toppklassman  (y)  <3 på att springa i jämnt/lugnt tempo samt otroligt uthållig, så det är MITT stora mål, Att följa honom så mycket som möjligt. 

Hur det går? Det vet vi på söndag :-[ 


See You


Cattis