Om

Jag är en kvinna, snart 50 ;) som försöker hitta balansen i livet och sätta rimliga mål, som i mina ögon borde gå, men i andras ögon är helt absurda. Jag älskar livet med min sambo, och mina döttrar som alla har löpningen i sina liv i olika omfattningar.
 
Bloggen handlar om hur jag tar till alla hjälpmedel som finns för att jobba med mig själv för att hitta balansen som gör att jag kan springa ultra.
 
Följ med på mitt äventyr så märker ni att det går bara man vill.

Presentation

Senaste inlägg

Visar inlägg från januari 2017

Tillbaka till bloggens startsida

"Bara" ett 6-timmars lopp

Min sambo har vid två tillfällen pratat om ett 6-timmars lopp i Skövde som är 11 mars och jag jobbar inte och har inget annat planerat, vilket då innebär att vi kan åka dit. Det är exakt sex veckor dit, för min arbetshelg ser ut som just denna. Jag jobbade hela dagen igår och jag är ledig till i morgon 16.30. Så, det klart att vi kan åka till Skövde och springa i sex timmar.  :-D 

Hur kan jag då åka och springa sådär i sex timmar utan att vara nervös eller få ångest över dessa sex timmarnas löpning?

Svaret heter: FOTRALLY 

Jag har gått Fotrally tre gånger och förra året gick jag oavbrutet i 18 timmar och 47 minuter. UTAN vila, utan att sitta på toaletten hur länge som jag vill eftersom reglerna är 24 minuter per dygn. UTAN att ta emot mat, dricka eller få hjälp med byte av skor eller kläder. 

Jag upplever det så att har man upplevt/Gått Fotrally, så klarar man springa/gå i vilken takt man vill (för det får man inte i Fotrally) i sex timmar. 

Du kan vila om du behöver det. 

Du kan ta emot mat, dricka eller godis när du vill OM du vill

Du kan gå på toaletten och sitta där precis hur länge du vill utan att känna stress OM du vill.

Du kan lägga dig och vila OM du vill. 

Du får helt enkelt bestämma själv hur långt du vill komma under dina sex timmar. 

Självklart är mitt val och min önskan att springa nytt personbästa på varje sextimmars som jag springer (Jag har sprungit två tidigare), men jämförelsevis med Fotrally så är 6-timmars betydligt lättare för pannbenet. Du ser ett slut. Det gör du aldrig i Fotrally. Där ska du bestämma när kropp och knopp har gjort sitt. De sammarbetar inte alltid med varandra under ett Fotrally, men i Dokumentären sas det "När du bestämmer dig för att bryta efter 12 timmar, då kan du gå 12 till." Någon annan sa "OM du bestämmer dig för att vara nöjd vid ex 18 timmar är det svårt att programmera om till att gå längre. Så, var det för mig 2016. Min sambos rekord är 18.09. Det vill jag slå, men jag ville även gå i 24 timmar. Min hjärna bestämde sig tidigt för att Nytt familjerekord var bra nog. Det gick inte att ändra. Min ena dotter samt en nära vän, försökte få mig att prata om 24 timmar. Då slutade jag att skriva till dem ;-) 

Så, helt enkelt så ser jag fram emot ett nytt 6-timmars lopp, denna gång tillsammans med min sambo- Kärleken  <3 

Och jag ser det som Fotrallyträning, såklart


See You Cattis

Mina mål för 2017

Mitt huvudmål för mig själv är alltid att jag ska må så bra som möjligt. Jag vill inte stanna i måendet heller, utan jag vill må bättre och bättre. Det kan jag bara göra om jag lyssnar på kroppen till 100%.  (y) 

Mitt stora mål är egentligen 2019 då jag planerar att springa Trans Scania 246 km. Med min bakgrund så känner jag att min träning och uppbyggnad av kroppen måste ta tid och därför tror jag att det blir bra att göra det när jag fyller 50 år. Då har jag förberett mig i tre års tid och ökat träningsmängden sakta så jag är övertygad om att jag ska vara stark nog till det. 

Ett mål i år är därför 50 miles-80km och planen för det är 12-timmars i Skövde i sommar. Jag har delat upp det loppet i en mara, en halvmara, ett milslopp, ett femkmlopp och en Runstreak på 2 km. Då får jag ihop 80km om jag har räknat rätt :-D Sedan är planen 100 miles 2018 och 24-timmarslopp.

Mitt älskade Galna Fotrally hjälper mig och min kropp att förbereda mig för TS oxå även om det resultatet inte kommer i DUV (en resultatlista över ultralopp) Därför har jag planerat för ytterligare två ultror förutom i Skövde och det är nere på Österlen påskafton 47km. Då ska jag och Kärleken springa tillsammans igen <3 Det andra loppet är i december och är oxå i Skåne - Tjörnarparen och då ska jag förmodligen springa 50km.  ;-) 

Mina två favoritmaratonstäder  Helsingborg och Budapest ska oxå besökas, i september respektive oktober. Målet-önskan och planen är att springa ett personbästa i Helsingborg och därför tränar jag efter 4-timmarsschemat nu efter "Stora Löparboken för kvinnor"  (y) 

Mitt tidigare pb på maran är 4.59.27 (från Budapest 2015) och jag är nöjd med tid bättre än det, men jag springer enligt 4-timmarsloppet, så får vi se i september var jag är då. 

Jag ser fram emot att springa lopp, träna inför lopp, resa till städerna där loppen är och få göra detta tillsammans med Kärleken, min fantastiska sambo. Detta året blir vårt löparår.  <3 Han med ny höft och jag starkare och med bättre mående än jag någonsin haft. 

Det som ska hjälpa mig att nå mina mål mer än löpning är styrketräning och yoga. Jag har haft otroligt svårt att få in dessa två viktiga delar i mitt liv, men jag är övertygad om att eftersom jag har fått till en Runstreak som nu är på dag 111 så ska jag få in styrketräning och yoga några dagar i veckan. Hur det går, ja, det får visa sig och det kommer jag att skriva om här såklart.  @-}-- 


See you Cattis